Malta, St Julians 2018.03.24.- 04.07.

Vincze Viktória

2018. 03. 24.

Ahogy az új jegyzetfüzetemre van írva: Today is the day. 

 Eljött a nap, amikor én is útra kelhettem a tavalyi nyertes Erasmus+ pályázat keretein belül.
Nem olyan rég meg arra gondoltam, hogy fél év múlva ilyenkor utazom, azonban hamar eltelt az idő, és egy szempillantás alatt azon kaptam magam, hogy "Te jó ég, holnap ilyenkor mar Máltán leszek!"Hétfőn kezdődik a kurzusom, amelynek a címe: The playground Classroom Methodology for Primary School. Addig azonban van meg egy kis idom nézelődni. Ma meg csak a környéken sétáltam egyet akklimatizálódásképp. Bar ilyen jó klímához és a szép tájhoz nem nehéz hozzászokni. Az időjárással a háziak nem voltak maradéktalanul megelégedve, mondván hogy ez a 14 fok nem az igazi, de nekem a csípős pesti reggel után ez is jól esett. Azért remélem, lesz meg ennél is jobb!
Kíváncsian varom, hogy az elkövetkező napok mit tartogatnak számomra.

2018.03.25. Malta, Valletta
Az őrátállítás ellenére sikerült kipihenni az utazás fáradalmait. Az egyébként is hűvös házban az éjszaka kifejezetten hideg volt, ennek következményeképp egymásra találtunk a mini radiátorral, ami mellett, mint a tábortűznél melegszem.Kifejezetten kiránduló idő lett végül a reggeli eső után, úgyhogy semmi akadálya nem volt, hogy felfedezzem az iskola környéket és a fővárost, Vallettát. Nagy élmény volt mar maga a part menti buszút is.
Utam során felmentem a képen látható -kissé hajmeresztő- lifttel a Felső Barrakka parkba is, ami a lovagok magánkertje volt, ám most mar mindenki megcsodálhatja onnan a Nagy-kikötő varázslatos panorámáját. A lankás utakon a nagy szélben nem csak a hajam, hanem az idő is elrepült. Remek kirándulást tudhatok magam mögött.
Az itteni emberek valóban barátságosak, és nem csoda, hogy mindenki jól beszéli az angolt, mert mint a szállásadóimtól megtudtam, mindent angolul tanulnak a gyerekek az iskolában mar az elejétől kezdve. A házigazdákkal kapcsolatban muszáj meg megemlítenem a kedvességük mellett a rendkívül finom vacsorákat, amit együtt leülve fogyasztunk el zene és beszélgetés kíséretében. Rendkívül szimpatikus szokás.
Izgatottan varom a holnapot, mikor mar nem csak élményekkel, hanem tudással is fogok gazdagodni.


2018.03.26.
Éjjel megérkezett Németországból a másik vendég, aki szintén az ETI Malta egyik kurzusát választotta, ezért együtt indultunk reggel az iskolába. Az út felér egy kalandtúrával (vagy inkább túlélő...), mert miután elfogyott a járda, egy szakaszon az autók mellett kell menni az egyébként is keskeny úttesten. Ezután át kell vágni a zebra és lámpa nélküli úton, egy kereszteződés és egy beláthatatlan kanyar között. A bal oldali közlekedésről nem is beszélve.
Megérkezve a suliba, nagy meglepetésemre kiderült, hogy ezen a képzésen csak én veszek részt egyedül. Örültem is, meg nem is a hirtelen jött magánóráknak. Esélyem sem volt az utolsó padba ülni -persze, nem is akartam.Az első etapban számos "warmer, filler and cooler" feladatot vettünk át. Jó néhányat közülük már ismertem, mint például chinese whispers, descriptionary, tic-tac-toe játékokat. Több feladatot más órákon is lehet hasznosítani. A szünet után azzal foglalkoztunk milyen módszerekkel fejleszthetjük a tanulóink íráskészségét. A táblázatos feladatok és a rolling sentences subject játék kitűnően alkalmazhatóak a mondatalkotási gyakorlatok során. A story patchwork writing már a nagyobb diákoknak való, akik már elég jártasságot szereztek a writing for learning szintjén és közelebb vannak már a writing for writing szinthez. Az ebédidő közeledtével hatásos volt a táblán megjelenő hamburgerek képe, amiről nem csak azt a következtetést vontuk le, hogy éhesek vagyunk, hanem hogy az a jobb írásproduktum, ami minél színesebb, és amiben minél több minden van, mint egy jó hamburgerben.
A mai utolsó órán a videók tanórai felhasználására néztünk három példát. Az egyébként számomra idegesítő Mr. Bean most először tűnt hasznosnak, ugyanis az ő egyik videóján keresztül demonstrálta Josie, hogy megfelelő előkészítést követően mennyit profitálhatnak még egy ilyen felvételből is a gyerekek.Két jól használható weboldalt is ajánlott a tréner:
https://eduteach.es
https://www.sparklebox.co.ukMivel itt nagypéntek a munkaszüneti nap, a heten fél kilenckor kezdődnek az órák, hogy ledolgozzuk a kiesést.Az órák után meghívtak minket egy kis welcome drinkre és snack-re. Itt kiderült, hogy a többiek nem voltak elragadtatva a saját kurzusuktól egyelőre, de nekem az első nap beváltotta a hozzáfűzött reményeket.
Bízom benne, hogy így is marad.


2018.03.27. 

A mai nap elég hosszú és tartalmas volt.
Reggel a Colloquial és a Slag összehasonlításával kezdtük a napot. Megnéztünk néhány jópofa kifejezést és mondatot. Az utóbbiakat lediktákta, majd tippelnem kellett, melyik mit jelenthet. A találatok számát inkább nem teszem közzé, de több volt, mint a "zilch", - hogy rögtön használjam is az egyik szót.A másik kedvencem a "boo-boo" lett. Sokkal jobban hangzik, mint a mistake. Igaz, lehet, hogy Halloween környékén nem nagyon kellene majd használnom, mert azt fogják hinni, hogy ennyire átszellemült lettem.A következő órán praktikus ismereteket szereztem a Wikis-en belül a pbworks működésével kapcsolatban. Remekül kiaknázható, ha azt szeretnénk, hogy a tanulók online is meg tudjanak osztani egymással ismereteket akár egy projektmunka során is.A maradék időben a puzzlemaker.com oldalon gyártottunk különböző rejtvényeket, amikhez még kaptam 1-2 tippet, hogy hogyan használhatóak fel pl páros munkában is.Délután pedig belevetettük magunkat a CLIL izgalmas világába. Megnéztünk egy videót a https://languages.dk/clil4u/ oldalról, ahol elég motiváló felvételek láthatóak, amik a módszer hatékonyságát igazolják.
A szervezett vallettai kirándulás előtt volt egy szusszanásnyi időm szerencsére, mert utána viszont egy csöpp sem. A 3 órás városnézésben mindent megmutatott az idegenvezető, amit csak lehetett ennyi idő alatt. A vasárnapi magán akcióm után néhány hely már ismerős volt, de rengeteg érdekességet hallhattunk a régi barokk épületek erkélyei között, vagy épp a háborúban lebombázott operaház romjai mellett.
Szuper volt a mai nap is. Csak győzzem feldolgozni a hallottakat és látottakat!
Holnap a ledolgozás jegyében még lesz egy délutáni órám 14:45-től 16:15-ig (itt emlékeztetek mindenkit a 8:30-as kezdésre...).Jó tanár Josie, fenn is tudja tartani az érdeklődésem,de azt hiszem, ezúttal némi kávéval besegítek neki (és magamnak) délután.

2013.03.28.
Ma reggel ugyanazzal a témával indítottuk a napot, mint amivel tegnap: a köznyelvből néztünk néhány kifejezést. Ma például megtudtam, hogy a to paint the town red azt jelenti, mint a to let your hair down. Ezután megnéztünk néhány angol szólást, majd rátértünk a listening témakörre. Sok feladatot kipróbáltam: rajzoltam, különbséget kerestem, mesét hallgatván pipáltam, hogy hányszor hallottam az adott szót és az öt w (what, when, why, who, where) alapján visszamondtam a szöveget. Amit egyszemélyes osztályként nem tudtam kipróbálni, azt videón néztük meg. Ilyen volt például az Inside, Outside Circle vagy a Musical Fruit. A következő témakör a projektmunka volt, aminek megbeszéltük az előnyeit és hátrányait. Egy kész projektet vettünk górcső alá, amiből levontuk a következtetést, hogy mire kell ügyelni a projektmunka előkészítése és koordinálása előtt, közben és után.
A legnagyobb kihívást az ebéd utáni órák jelentik. Szerencse, hogy a Drama and Role Play in the Classroom óra számos mozgásos feladatot tartogatott. Egy csokornyi szórakoztató activity-t mutatott Josie, amikkel még jobban feldobhatom az óráimat. Néhány ismerős volt, de volt számomra teljesen új is, mint például a Sticky Game vagy a nagyobb gyerekeknek való The Expert. Videón megnéztük a Ready, Study, Go! nevű játékot.
Ma is találkoztam néhány hasznos weboldallal:
Az órák után levezetésképp elsétáltam a promenádon Sliemába, a gyönyörű part mentén. Esténként nincs szükségem ringatásra, de minden nap tanulok valami újat és hasznosat.

2018.03.29.
Ebben a napsütésben szinte vidáman mentem az ESE épülete felé.Ma reggel is bemelegítésként az angol köznyelvből mazsolázgattunk. Terítékre került a "By the skin of my teeth.", vagy a "You can say that again." is.Az ezt követő Learn & Play fejezetben megint jobbnál jobb játékokat játszottam. Sokszor eszembe jutottak a gyerekek, hogy ez pl. biztos fog nekik tetszeni, vagy épp, hogy ehhez még nőniük kell pöttyöt. Ezek között is volt, amit ismertem, de jó volt feleleveníteni, mint pl a Drawing és Car Race vagy a Changing Chairs. Viszont nem ismertem a Cops & Robbers és a Five Finger Fling játékokat, amik a legjobban tetszettek. A youtube-on is néztünk több videót a Gamebank és a WattsEnglish csatorna feltöltései közül.A könnyed délelőtti játékok után a délután egy nehezebb és komplexebb témát tartogatott: az SpLD (Specific Learning Differencia) bugyraiba kukkantottunk be, ahol gyerek, szülő és tanár is könnyen eltévedhet, ill. nehéz akadályokkal találja szemben magát.Az ebéd utáni óra az alacsony aktivitási szint ellenére nagyon érdekes volt, mert Josie maga is egy 9 éves diszlexiás kisfiút nevel, ezért is kezdett erről tanulni, hogy tudjon neki segíteni. Hogy egy halvány elképzelésem legyen, hogy mit él át egy ilyen nehézséggel küzdő gyerek, 3 perc alatt bal kézzel kellett (volna) lemásolnom egy szöveget, amiben néhány betű és írásjel helyett más karaktert kellett használnom. Tapasztalt: "Mission: Impossible."Sokkal másabb volt így beszélgetni, hogy ő ilyen releváns tapasztalattal rendelkezik. Elmondta, hogy itt a gyerekeknek 5 éves koruktól, vagyis miután iskolába kerültek, évente kétszer kell vizsgálniuk. Ez minden diáknak nagy teher, de nekik végképp. Minden nap ki kell bogarászni a fia füzetét, és újra írni, hogy tudjanak tanulni belőle. Csak hosszas győzködés után sikerült elérnie, hogy a tanító változtatásokat vezessen be, amivel az osztály életét nem állította feje tetejére, de Liam előmenetelén sokat segített. Ilyen kisebb változtatásokra néztünk példát, a környezetet, tanulási készségeket, munkaformákat, kommunikációt és a tananyagot illetően. A délutáni mdinai kirándulás során bejártuk régi főváros keskeny, kanyargós utcáit, ahol így könnyebb volt menekülni az ellenség nyilai elől. Különleges érzés volt az ódon város mészkő épületei közt felfedezni a történelem lenyomatait. 

2018.04.02.
A hétvégi kirándulásokkal nem sokat pihentem, úgyhogy nem épp kisimultan néztem az újabb hét elé. Az élmények és a gyönyörű látvány bőven kárpótolt. Pénteken a Dingli Ciffs-nél és a Blue Grotto-nál voltam. Munkaszüneti nap lévén a buszok menetrendje teljesen kiszámíthatatlan volt, így a röpke 1 órás várakozás közben sikerült ropogósra sülnöm. Az olykor satufékező, tömött buszokon azon kapom magam, hogy jó érzéssel gondolok a BKK-ra.Szombaton az iskolai szervezésű gozoi kirándulásra mentünk komppal és a már ismerős idegenvezetővel. Elképesztő volt még így is, hogy az Azúr Ablaknak csak a helye van már.Vasárnap a kis halász faluba, Marsaxlokk-ba terveztem menni a többi 3000 (nekem annyinak tűnt legalább is) turistával egyetemben. Gyors újratervezést követően egy ismeretlen partmenti városkába mentem, amit végül nem bántam meg. Visszafelé pedig a Szent János-társkatedrálisba is benéztem a húsvéti mise alkalmával.Azért az eredeti célomról még nem tettem le.
Ma újabb diákok érkeztek. Hozzám is jött egy új csoporttás (talán csoportnak hívni kissé túlzás...): Lorna Írországból. Így ketten kezdtük bolcolni a The 21st Century Young Learners témakört.Összegyűjtöttük, hogy miyen változások mentek végbe nem is olyan hosszú idő alatt, és milyen képességekre van szüksége a jövő gyermekeinek, miket kell nekünk, pedagógusoknak fejlesztenük. Még akkor is, ha olyan mértékben fejlődik a technológia, hogy talán még nem is létező foglalkozásokra, feladatokra kell a tanulóinkat felkészíteni.Ezután a Get them Talking témájú óra következett, amin konkrét feladatokat néztünk, és próbáltunk ki, amivel beszédre ösztönözhetjük a gyerekeket.A harmadik órán az összetett intelligenciáról és a tanulási stílusokról tudhattunk meg többet. Nagy hangsúlyt kapott, hogy ne felejtsük el mind a 3 tanulási stílusban prezentálni az anyagot, hogy mindenkinek átjöhessen, amit tanítani akarunk. Végül pedig a 8 intelligencia fejlesztésére néztünk feladat típusokat.Ma is nem túl bonyolult, hasznos és praktikus ötletekkel, ismeretekkel gazdagodva vettem nyakamba a várost.

2018.04.03.
A kedd reggelt a kooperatív tanulásszervezés néhány feladatának megismerésével kezdtük. Volt amit a gyakorlatban is kipróbáltunk, mint például a Showdown, Think-Pair-Share, vagy a Rally Robin. Néhányat videón néztünk meg: Numbered Heads Together, Find Someone Who és Stand Up, Hand Up, Pair Up. Szemmel láthatóan sokkal élvezetesebbek az ezzel a módszerrel szervezett órák.
A következő etapban a visual aids volt a témánk. A https://www.abcya.com/ oldalon létrehoztunk szófelhőt, majd megbeszéltük, hogy milyen feladatokat lehet hozzá kapcsolni. Ilyen volt például a történetírás, értő olvasás és a nyelvtan gyakorlása. Végül mutatott nekünk Josie két képet: az egyiken a mostani St Julian's, a másikon pedig a kb. 70 évvel ezelőtti. Együtt ötleteltünk, hogy milyen témaköröket és feladatokat tudunk hozzárendelni a fotókhoz. A jól megválasztott szemléltető eszköz a gyerekeknek és nekünk is sokat segíthet az óra során.
Az utolsó felvonásban a dalok és a zene tanulásban való alkalmazását vettük sorra. Sokrétű nagy potenciált rejteget, hiszen használhatjuk tanulóink energiaszintjének növelésére, de akár lecsendesítésükre is. Gyakorolhatjuk vele a nyelvtant, a szavakat és bármelyik tantárgyban felhasználható a kreativitásunktól függően.
Még szöveges feladatokat is megoldottunk Shakira Waka Waka című számához kapcsolódóan demonstrálva ezzel, hogy akár matek órán is felhasználhatjuk a zenét.Nem mondhatok mást (szerencsére), csak hogy ismét egy hasznos napot zártunk.Mivel nem voltam délután sehol, ez egy "képtelen nap".

2018.04.05.
A délelőtt további variációkat néztünk arra, hogy a technológiát hogyan állíthatjuk az oktatás szolgálatába. Újabb honlapokkal és lehetőségekkel ismerkedtünk meg, mint:
https://popplet.com/
https://www.fotobabble.com/
https://www.voki.com/ (ezt már ismertem)
A személyes kedvencem a sokféle feladattípust generálni tudó https://www.toolsforeducators.com/
Jártunk a https://kids.nationalgeographic.com/ és a https://www.epals.com/ oldalán is, ahol a regisztrálók közös projekteket szervezhetnek és a gyerekek is cseveghetnek egymással. Végül a Google Drawings remek lehetőségeivel ismerkedtünk meg.
A nap utolsó részében a színes rudak kerültek elő. A ránézésre is egyértelmű felhasználhatóság mellett olyan lehetőségeket is bemutatott a tréner, amire nem is gondoltam volna (de lehet, hogy csak az én fantáziám szegényes). Mi is kipróbáltuk a következő játékot: mindketten építettünk valamit úgy, hogy a másik nem láthatta. Ezután a másik leírása alapján meg kellett építenünk amit a társunk csinált. A következő feladat a running dictation volt, csak itt a diktálás eredménye egy közös torony felépítése lett. Josie egy rögtönzött mese eljátszására is felhasználta a rudakat. A sötétzöld kifejezetten jóképű herceg volt.Adja magát a fokozás és az összehasonlítás bevezetésére, gyakorlására is.
Délután még egy utolsót sétáltam a parton, hiszen a holnap délutánt már minden valószínűség szerint pakolással fogom tölteni. A képeken a mindig fenséges vacsorához megterített asztal és a remek vendéglátó család látható. Örülök, hogy hozzájuk kerültem. 

2018.04.06. 

Elég sokszor leírtam ezt a dátumot a különböző űrlapokra, hogy meddig fog tartani a kurzus. Most pedig ide írom, mert ez az utolsó napom itt. Az idő múlásáról való elmélkedést meghagyom a nálam tehetségesebbeknek, de hihetetlenül gyorsan eltelt. Másrészt viszont olyan, mintha egy hónapot lettem volna itt; annyi információt hallottam és láttam iskolán kívül és belül egyaránt.
A záró nap reggelén még a Reading témát jártuk kicsit körbe.A kék bálnáról kapott szöveggel kapcsolatban töprengtünk, hogy hogyan lehetne feldobni az olvasást, hogy motiváltak legyenek a gyerekeknek. Olykor olyan egyszerű dologgal is színt csempészhetünk a feladatba, hogy egy bálna képébe kell írni az adatokat, nem simán a füzetbe. Vagy épp egy titkos kódot is bevethetünk, amivel az írást is gyakorolhatják.Szünetben gyorsan megörökítettem, hogy mit láttam az ablakból 2 héten át.A szünet után újabb kooperatív technikákat néztünk és próbáltunk ki. Az előző órához kapcsolva a Jigsaw Reading-et, a Quiz, Quiz, Trade-et, a 3 lépcsős interjút és a Fan & Pick-et.Az utolsó utolsó órán levezetésként egy kis nyelvgyakorlás volt, ahol a férfiak és a nők közti különbségeket próbáltuk sorra venni az adott szempontok alapján. Legvégül pedig megnéztük ezt a videót, amiben felfedezhettük a pontokat. Szerintem nagyon vicces, és sok igazság van benne. Akinek van kedve, itt megnézheti: https://youtu.be/C3f3V6X4Ez4Nagyon jó és hasznos két hetet zárhatok le holnap végleg. Sok mindent tanultam, amit szeretnék alkalmazni, használni ezentúl.Tényleg örülök, hogy belevágtam, mert gazdagabban térek haza.


Firenze, 2018.03.11.-17.

Ráczné Schanda Katalin


2018. márc. 12., hétfő

Ma volt az első közös foglalkozás, de erről majd későbben.

  • Megérkezni Firenzébe már szombaton délben megérkeztem. Kicsit hosszú volt az út, hisz ezúttal a buszos közlekedést választottam. Nem bántam meg; pontosan indultunk, pontosan érkeztünk és ami még fontosabb, a leszállóhely alig tíz perc sétára volt a lakástól, ahol az elkövetkezendő egy héten lakni fogok.
  • A házi-nénik már vártak, megmutattak minden fontosat és aztán magamra hagytak; egy pici, de mindent-tudó kis lakás lesz az otthonom, saját ellátással, saját időbeosztással.
  • Az első délutánt egy gyors városnézéssel múlattam, feltérképezve a távolságokat, a fontosabb látnivalók elhelyezkedését. És mit ad a szerencse? Alig hagytam el a házat és sétáltam ki az Arno partjára, máris egy igazi olaszos tüntetésbe csöppentem. A résztvevők zöme (hogy is mondjam?) színes bőrű volt, a transzparenseket és a skandált szövegeket - olaszul nem értvén- nem tudtam beazonosítani, de a nagy rendőri készültség azt súgta, jobb, ha visszafordulok és más irányból közelítem meg a belvárost. Jelentem: sikerült megtalálni a székesegyházat, ami lenyűgöző látványt nyújtott már az első pillanatban.
  • A fáradtság azonban hamar hazaparancsolt; gyors vásárlás, tésztafőzés és lefekvés következett.
  • 2018. márc. 11.
  • Bizony, az időjósok nem tévedtek :((  Szakad az eső, de ma még turista vagyok, nem hátrálhatok meg: irány Pisa! A vonatút pont egy óra, a vonat kényelmes. Gond nélkül megvettem az automatában a jegyemet oda-vissza, sőt, kis segítséggel sikerült a jegyemet felszállás előtt érvényesíteni is (különben hiába van a jegy a kezedben, ha nincs lepecsételve, megbüntetnek...)
  • A pisai pályaudvartól már csak a többi lelkes (ázó) turistát kell figyelni, akik valamennyien - dacolva az időjárással - egy irányba haladnak. Kicsit élvezem is a helyzetet: nincs tömeg, lökdösődés. A katedrális a harangtoronnyal és keresztelő kápolnával a helyén várt rám:

esernyő alól csodálom a lenyűgöző látványt. Nem tudok betelni vele. Itt távlatok is vannak. A keresztelő kápolna méretében akkora, mint a harangtorony, mégis mindenki - érthető módon - ez utóbbit fotózza. Milyen lehet verőfényes napsütésben???

  • Mire visszaérek Firenzébe, kicsit alábbhagy az eső, így kerülővel megyek hazafelé. Még minden új, és egy-egy ismerős épület vagy házsarok megnyugvással tölt el. Az utcák szűkek, alig egy autó szélességűek, és persze egyirányúak. Ez részben jó is, de a kerékpárosok itt is tekerhetnek a menetiránnyal ellentétes irányban. Sokan vannak és lámpát szinte senki sem használ.

2018. márc. 12., hétfő

Első nap az iskolában.

  • Időben indultam otthonról, így az elsők között érkezem. Az órarend szerint ma ismerkedés a téma. Prezentációval kellett készülnünk, amiben az iskolánkat és az ott folyó munkát kellett bemutatnunk.

  • A csoport összetétele vegyes: meglepetésemre ismét többen érkeztek egyazon iskolából (két német, két szerb, két horvát, sőt, hárman Madagaszkár mellől, a Franciaországhoz tartozó Réunion szigetéről!) De van egy észt, egy román és egy ciprusi csoporttársam is. Elég sokan vagyunk, így török nemzetiségű tanárunk mellett egy olasz segéd-tanár is tartja majd a frontot az órák alatt.

  • Általános iskolai korosztályt rajtam kívül csak egyvalaki tanít még. A többiek inkább nagyobbakkal foglalkoznak. Nyelvtanárként egyedüli vagyok, a többség csak töri az angolt, jó A2-es nyelvtudással vágtak neki a kurzusnak.

  • A kölcsönös bemutatkozás és prezentációk után a heti menetrendet rögzítettük és megkaptuk az első házi feladatot is: app-ok letöltése a feladat.

  • Sajnos az időjárás továbbra is esős, így enyhén átázva érkeztem haza, ahol végre meleg lakás fogadott. (Az első két nap ugyanis nem volt fűtés, mint utóbb kiderült, nem azért, mert márciusban már nem fűtenek, hanem valami egyéb galiba miatt.) Nagy az örömöm: ki fog száradni a cipőm, hátizsákom, kabátom!

2018. márc. 13., kedd

Lássuk az app-okat!

  • StudyStack, Edpuzzle, Fun Easy Learn. Egyiket se ismertem eddig, de egyik jobb, mint a másik! Az app megismerése után nagyban gyártjuk a saját készítésű feladatinkat is, amit egy zárt FB csoportba töltünk fel és osztunk meg. Közben fényképek is készülnek, és "osztódnak meg" a közös felületen. Mennyivel másabb ez, mint pár évvel ezelőtt! Menthetetlenül megfertőződtem a digitális alkalmazásokkal!

  • A FunEasy "tipográfiája" kifejezetten a kicsiknek szól, de bármilyen korosztály jól használhatja a nyelvtanulás kezdeti lépéseként. A tanárunk elmondása szerint ő ezt az alkalmazást használta, amikor spanyolul tanult. A magasabb szintre csak akkor enged tovább az alkalmazás, ha az alsóbban egy bizonyos szintet elértél. "Ugrani", topicot kihagyni nem lehet. Amit nagyon jónak találok az az, hogy a szavakat meg lehet hallgatni (egész jó kiejtéssel) és a fonetikus átírást is mutatja. E mellett számtalan módon gyakoroltatja a topc-hoz tartozó szókincset.

  • A StudyStack hasonló az előbbihez, egy kicsit "komolyabb" köntösben. Keresgélhetek a rengeteg kész gyűjteményben, de létre hozhatok teljesen újat is, ahol én szabom meg a témát, szókincset. Nem hangzó, nem képes, de jó gyakorlási lehetőség (flashcard, memory, keresztrejtvény, hangman stb)

  • Az Edpuzzle már "mozgóképes". Egy tetszőleges filmet tudok megvágni, hozzá különböző kérdéseket feltenni. A tanulóval megoszthatom feladatot, meghatározva, hogy meddig kell azt elvégeznie. A feladat megoldásáról sokféle képen kapok az app-nek köszönhetően visszajelzést egyéni és osztályszinten egyaránt.

  • Délután alig szemerkélő esőben vezetett városnézésre indulunk. Idegenvezetőnk az iskola egyik tanára, ős-firenzei és mindaz, amit mond és mesél, érdekes és lenyűgöző: történelem, kultúra, nyelvészet stb.

  • Csak néhány, amit megtudtam:

  • A "bank" szó "padot" jelent és a középkorban az utcán a bankárok asztalokat, padokat állítottak fel, és ott folyt a kereskedés. Annak a bankárnak az asztalát, aki tönkrement, csődbe jutott (became bankrupt), az utcán látványosan összetörték.

vagy:

  • A mai Firenze alapja egy római település volt. (Na jó, ezt azért tudtam...) Az akkori házak az amfiteátrum köré épültek, követve annak ívét. Az akkori épületeknek már nyoma sincs, de az íves utcák máig őrzik a valaha meglévő településszerkezetet.

  • Bár Firenze a középkorban a demokrácia jelképe volt, irányítása jószerint néhány vagyonos család - zömmel céhek vezetőjének a - kezében volt. Ki-ki lakótornyot épített magának, melynek a magassága egyben a vagyonosságot is jelképezte. A legfelső emeleten a konyhát helyezték el, hogy tűz esetén a bentlakóknak még legyen ideje kimenekülni. A pártoskodás sem volt idegen a firenzei nemesek között: az alulmaradt családfőt nemes egyszerűséggel lehajították a tornya tetejéről, épületét szintúgy lerombolták, mint azokét, akik politikai okok miatt száműzetésre kényszerültek: így járt a város nagy híressége, Dante Alighieri is, akinek szülőházát az előbbi okok miatt ma már nem lehet látni. A Dante múzeumként működő épület csak egy feltételezett hasonmás a költő régi lakóhelyének közelében.

2018. márc. 14.

  • Újabb app-ek! Van, ami ismerős: Kahoot. Ezt mások is ismerik, de azért "játszunk egyet". Mindenki igyekszik a Beatles kérdésekre a legjobb választ a leggyorsabban megadni. Kicsit zavaró, hogy a kérdéseket csak a táblán lehet elolvasni..., de így is - saját magamat is meglepve vele - a rangos második (harmadik??) helyen végeztem!

A Quizizz-t megismerve azonban rögtön látszik, hogy ez utóbbi mennyivel "többet tud". Bár éppúgy egy kóddal kell belépni a válaszadó felületre, a kérdéseket mindenki a saját kijelzőjén látja, a saját tempójában haladhat a mellett, hogy a többiek eredményéről is kap visszajelzést. A "verseny" így is megmarad, de gyorsabb és flottabb minden a mellett, hogy a tanárnak rengeteg monitorozási lehetősége van.

A Quizlet lenyűgöz. Szinte látom, hogy melyik osztállyal tudom majd használni. Egyéni tanulásra, gyakorlásra nyújt számtalan lehetőséget. A kérdés csak ez: hány applikációt érdemes egy-egy osztállyal használni?? És melyik "jön be legjobban"? Differenciálásra azonban biztosan jól lesz majd.

A délutánt újabb városnézéssel töltöttük. Ezúttal Yasmine, szintén az Euro Pass egyik tanára volt a vezetőnk, aki inkább a művészettörténet oldaláról közelítette meg a nevezetességek bemutatását. Mostantól kezdve Brunelleschi neve ismerősen fog csengeni a fülemnek (az ő zsenialitásának köszönhetjük a páratlan méretekkel rendelkező kupola megalkotását, amelynek pontos kivitelezési módja máig titok, hisz a terveket és kivitelezési dokumentumokat Brunelleschi megtartotta magának és azok valószínűleg az évszázadok során megsemmisültek.)

Az időjárás ma kegyes volt hozzánk: a napsütötte tereken ugyan a tömeg is nagyobb volt, de élmény volt a sétálás. Ismét sok érdekes információval lettünk gazdagabbak és egyre csak azt hajtogattuk: na, ide még vissza kéne jönni és bemenni, megnézni mindent újra.

A közös séta után gondoltunk egy nagyot és felsétáltunk (gyalogoltunk) az Arno másik oldalán elterülő Michelangelo térre (Piazzale Michelangelo). Nem számoltam meg, hogy hány lépcsőn kapaszkodtunk fel, de a kilátás kárpótolt mindenért. A "lábunk alatt hevert" Firenze. A helyet amúgy leginkább a mi Gellért hegyünkhöz hasonlíthatnám, a kilátás legalább olyan páratlan, mint a Citadelláról Budapestté.

Innen már csak újabb kétszáz lépcső és feljutottunk a hegy tetején található templomhoz, a San Miniato al Monte bazilikához. A templom belső terét restaurálási munkák miatt most részben állványzat foglalta el, de a szentély hátsó fele látogatható volt. Csend, béke, nyugalom, áhitat. Leginkább ezekkel a szavakkal tudom leírni azt, amit éreztem a középkori (XII-XIII. századi) építészeti remekművet körbejárva. Méretei csodálatosak, de még befogadhatóak, a falakat freskók díszítik, és ahogy Firenzében majd mindenhol, a lépcső és oltárfaragvány fehér illetve színes márvány.

Ránk sötétedett, mire hazaértem. A következő napi app-okat még installálnom kell.

2018. március 15.

Otthon ünnep van. A szívemben itt is, de a délelőtt újabb kihívásokkal "teljes".: Canva, Emaze és SimpleMind a három applikáció, amivel megismerkedünk.

Hát, ha ezentúl posztert akarok készíteni, a Canva biztos, hogy a segítségemre lesz! A recept a következő: "A meglévő majd hatezer kész poszter közül válaszd ki a neked tetszőt, és változtass meg rajta mindent, amit csak akarsz (update it as you wish): színt, képet, tartalmat stb. A kész mesterművet elmentheted, megoszthatod, kinyomtathatod." Voilá, mondaná a francia.

Az "Emaze" kicsit csalódást okozott. Az alkalmazás ugyanis table-en kevéssé használható, a tanárunk azonban előző nap nem mondta, hogy aki tudja, hozza magával a laptop-ját. Így csendes megfigyelője voltam a dolgoknak: hogyan változtathatok meg "mindent" egy adott filmen. A mozgókép nem az én világom.

A SipleMind tényleg "simple". A Mind-map (gondolat-tétkép) hasznos dolog, gyakran készítek ilyet az órákon a gyerekekkel együtt. Ez az alkalmazás mindezt digitálisan tudja. A gyerekek biztos, hogy "jól elszórakoznak" vele, de nagyon kell figyelni arra, hogy ne nagy kuszaság legyen a vége.

Ha Firenze, akkor az Uffizi kihagyhatatlan. Az iskolánk közösen foglalt számunkra belépési időpontot, így a nagy sorban állást megúszva jutottunk be a múzeumba. Bent már senkit sem érdekelt a kint szakadó eső. Csak jártuk a termeket és tátottuk a szánkat. Jó volt az ismerős alkotásokkal szemtől szembe találkozni, de maga az épület is lenyűgöző bentről (bár kintről az én fogalmaim szerint nem bántja a szépség...) Majd három és fél órát töltöttünk a remekművek között, észre se vettük az idő múlását, bár a derekunk és lábunk mintha mégis jelzett volna J

2018. március 16.

Elékezett a tanítási idő utolsó napja. Újabb alkalmazások: Edmodo és DU Recorder.

Az Edmodo egy kicsit ismerős volt már régebbről, meg is találtam magam a regisztráltak között. Jó volt feleleveníteni a régebben tanultakat, de ismét úgy éreztem, hogy ez a platform már nem az én világom, bár lehet, hogy a nagyobbakkal, 7-8. osztályosokkal már jól lehet használni. A kisebbek világához azonban minden bizonnyal a FunEasy Learn, a StudyStuch vagy az Edpuzzle (lásd első nap) közelebb áll.

Az utolsó nagy kihívás a DU Recoder volt. Filmkészítés, vágás, megosztás. Kicsit sok volt így egyszerre. De néhány alkalmazásáról jó tudni: egyszerű a screenshot, illetve könnyen lehet vele kész képekből újat összevágni.

Gyakorlás, gyakorlás és harmadszor is gyakorlás. Most csak belekóstoltunk az alkalmazásokba, de az iskolának van olyan kurzusa, amikor egy egész hétig!!! csak a Flipped Classrroom rejtelmeivel foglalkozik.

A tanfolyam zárásaként megkaptuk a bizonyítványunkat

és mindenki elkönyvelhette magában, hogy mennyit tanult az elmúlt öt nap folyamán. A FB csoportra sorra kerülnek fel az "alkotások", fényképek, emlékek. Van, aki már a mai nap hazautazik, bár holnap még vár ránk egy egész napos kirándulás a toszkán tájakon. Csak az időjárás legyen kegyes hozzánk!



 Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el